Friday, March 6, 2009

RAyuan Hamba....

ya Allah..


Apalagi yang ingin hati ini ini bicarakan melainkan.. sejalur kepasrahan yang berterusan hamba panjatkan padaMu wahai Pemilik sekalian alam. Jiwa ini, sanubari ini.. hati.. dan seluruhnya.. aku abadikan hanya untukmu.. biarlah.. andai aku x dimiliki oleh mne2 muslimin sekalipon.. jadikan aku setia... ikhlas.. dan setia berbakti padaMu dan pada rasulmu.... serta kedua ibubapaku.. yang membesarkan aku... sematang ini.. sedewasa ini... ya Allah.. kirimkan syurga.. yang nilaian nya paling mahal.. buat keduanya...

Sejalur taqwa.. itulah hadiah paling berharga dri seorang hamba kpd tuhannya.. tanda kekerdilan jiwa.. lambang kekayaan hati...... ya Allah.. taqwakan diri ini... agar.. aku bisa selesa dengan ujian dan nikmat yg silih berganti dlm hidup ini ya rahman,... agar aku/.. sentiasa dlm lembayung rahmat... inayah.. redha.. dan kasih sayang mu.. yang tidakkan pernah kunjung malapppppppppppp....... mengharapkan.. mendamba.. cinta manusia.. x semudah yg disangka.. hmm... aku mencuba lg... namun.. andai aku gagal lg.. aku pasrah..pasrah menerima segala pahit manis takdirmu ini.. ya Allah... kesilapan aku menafsir hari esok lah yang membuat aku merana.. siang yang terang serta pagi yang cerah yang aku rasakan harini.. kurasakan sama pada hari esok.. jadinya.. aku tidak pernah menyediakan diri dengan sebarang payung ketabahan.. rupanya petir ujian dan hujan lebat dugaan menimpa pagi esok,.. menjadikan pagi secerah dambaan aku itu... musnah.. dan mnjdi gelap kembali.. ya Allah.. aku kini semakin matang ya Allah.. penuhi jiwa ini dengan sejalur kekuatan.. agar aku.. tidak mudah menafsir hari esok.. tidak riak dengan kejayaan hari ini.. dan,... melakukan yg terbaik tok hari ini... dan ari esok.. engkau lah penentunya.. jadikan sebaik perencanaan aku.. ataukah ada perencanaan yg lebih baik darinya... aku,.. ikhlas menerimanya...



Seindah lukisan takdir takkan pernah berakhir tanpa ujian dan dugaan yang dtg menyinggahi sanubari.. dan aku.. tidak pernah menyalahkan takdir.. perpisahan.. ianya pahit dan berbuah kerinduan yang berpanjangan.. tapi.. aku harus kuatkan hati menuju hari esok.. aku harus buktikan pada diri.. aku x perlu mengharap pada manusia yang tidak mmpu mngubah takdir walau seinci.. yang perlu aku lakukan ialah.. myerahkan segalanya ditangan Pemilik Alam Semesta...lantaran hanya dia yang Maha Tahu lagi Maha Mengerti.. apa yg telah tersuratkan ini..

Ya Allah.. jgn lah kau jadikan hatiku sepi.. walau dihimpit ujian ini.. jadikan aku redha.. pasrah dan bersyukur... tabah, sabar, redha.. dalam melalui secebis ujian.. yg x berkesudahan ini.. wpon sesekali aku terasa ingin merembeskan segenap airmata yg ada.. namun.. aku x punya kekuatan untuk itu.. aku perlu kuat. Untuk menongkah arus sekecil ini agar aku tidak terus tewas mendepani ujian yg maha berat kelak..

Ya Allah terangi lorong gelap fikiran dan hatiku ini.. yang sekian lama kalut.. dibasahi keresahan yang tidak berkesudahan... subhanallah.. kalimah suci itu.. aku tturkan sekali lg.. ya Allah. Izinkan aku meneguk cintaMu sepuas2nya.. agar aku tidak merasa haus hanya kerana mendamba cinta manusia yang secebis Cuma.. berikan aku lorong2 cerah.. agar.. aku bisa jadi kuat! Kuatkan hati ini dijalanmu.. segala kepasrahan.. aku rafa’kan.. agr sejalur taqwa.. dpt aku sematkan di pepenjuru hati.. agar ia tersemat kemas didada, dan dugaan yng melanda diri.. terasa ibarat salju.. yang hadir.. memberi seinci kedinginan dari panas terik mentari cubaan silih berganti....

No comments:

Post a Comment