Sunday, March 1, 2009

gADIS kERUDUng pUTIH.....

Assamualaikum.. .. .. erm.. buat pengetahuan semua. ni sajak seorang pakcik.. die bg ni masa saya kerja kat kedai buku.. tahun 2005.. taun 2007 bru dpt.. huhu.. lame tol pakcik ni cari idea.. hehehe....


GADIS KERUDUNG PUTIH…

Ingin sekali ku menumpang seteguk ketenangan,
Pada seraut wajah seorang gadis ayu,
Yang berselindung disebalik kerudung putih,
Yang selama ini menjadi impian para pemburu rindu,
Dan aku..
Adalah di antara mereka-mereka yang terpinggir,
Di celah bebatu resah yang menjadi pendinding
Dan amat sukar untukku lontarkan kepiluan ini jauh-jauh,

Semalam aku masih lagi bersimpuh disini,
Dipinggir senja yang melabuhkan surianya,
Namun cahaya lembayung petang mampu jua mengubah warna,
Dan Gadis Kerudung Putih itu akan pasti melintas disini,
Buat memungut kesyahduan malam bersama keredhaanNya,
Bersama rekahan bibir yang tak henti mencipta restu,
Pun mampu jua menghadiahkan lirikan tajam,
Lalu tertunduklah aku menilai pada diri,
Siapalah aku padamu kini,

Andainya dapat ku capai warna pelangi,
Kan ku kalungkan di leher jenjangMu,
Gadis Kerudung Putih,
Biarlah gerimis disenja itu turut menyaksikan,
Dan menggugurkan manik-manik seri,
Buat mengiringi ketenangan wajah ayu,
Walaupun aku akan selamanya menjadi penanti di pinggir sepi ini

Tapi,
Hari ini dan hari-hari mendatang ini,
Gadis Kerudung Putih tak mungkin lagi melintas disini,
Senja-senja yang berlalu seolah-olah kehilangan seri,
Dan cahaya lembayung seakan menyinsih diri,
Gerimis yang berderai jua turut menjadi penanti,
Hinggalah sang perindu datang membawa salam,
Berita yang diterima,
Bagaikan dedaun yang berguguran,
Gadis Kerudung Putih telah pun bersemadi,Disisi Tuhannya dia telah kembali….

No comments:

Post a Comment